Napfény Poszt - Stílus, művészet, társasági élet - Budapest napos oldala

Napfény Poszt

Merj Alkotni 365+ projekt - Interjú

2013. augusztus 11. - napfényposzt

Szerző: Noah Scalin - az eredeti interjú angol nyelven jelent meg a makesomething365.blogspot.com oldalon.

365header2
         Keresztesi Barbara és Keresztesi Judit testvérek, Magyarországon laknak, Budapesten, és a Merj Alkotni 365+ projekten dolgoznak együtt. „ Egy mini művészeti vagy DIY show jelenik meg ezen a blogon, naponta. A munkák bármilyen alapanyagból, szabadon választott technikával készülhetnek, bármit felhasználok, ami a kezem ügyébe kerül, legyen az étel, textil, bádogdoboz vagy festék. Amikor a program elindult, mindössze egy szabályt állítottam fel önmagamnak: heti egyszer eredeti alkotással kell előállnom, a fennmaradó hat napon azonban bárki ötletét újragondolhatom vagy bármilyen tárgyat lemásolhatok. A nővérem csatlakozott a programhoz, ő írja a napi posztok bevezető szövegeit, és ha van erre ideje, rövid történeteket is megjelentet.” – mondja Barbara. 
felho nyito01 

1. Miért döntöttél úgy, hogy ezt a projektet választod?

         Azért indítottam el ezt a munkát, mert múlt év végére elértem a határokat, amelyek egész addigi biztonságos, ám nem különösebben érdekes életem tereit kerítették körül. Legjobban az alkotás hiányzott a mindennapokból, úgy éreztem. Ez év március 30-án egy új lakásba költöztünk, ettől nagyszerűen éreztem magam. Az új helyszín kimozdított az apátiából, s így feltámadhatott bennem egyfajta alkotásvágy, amelyet azután már nem szerettem volna elveszíteni. A nővérem ebben az időben szüntelenül a Julie és Julia című filmet nézte, az ebből az időszakból származó emlékeimben végtelenített ciklusú élmény a Julia Child és Julie Powell között Nora Ephron vonta párhuzam. Fogalmam sem volt, hogy Judit miért indítja újra és újra a filmet, valójában ő sem talált erre magyarázatot, képtelen volt szabadulni a történettől. Azután arról az évről kezdett részleteket keresni, amelyiken Julie Powell átblogolta magát. Én nem rajongtam azért, hogy egy évre elkötelezzem magam, egy ilyen projekt mellett, de Judit nem sokkal később bemutatta nekem Lawrence Dai-t, aki arról írt, hogy egy éven keresztül minden nap megnézte a filmet, amelyikben Julie Powell egy éven keresztül minden nap főzött, és én ezt valamiért nagyon viccesnek tartottam. Továbbkutatva, a nővérem rátalált egy weboldalra, amelynek címe: „Készíts valamit 365 napon át, és mozdulj el a holtpontról”. Ha jól emlékszem, ez március 20-án történt, a programot pedig április 1-én kezdtük el. Amikor ezeket a sorokat írom, a 110. napon vagyok túl.
furdozo lany nyito01
2. Mit változtatott a mindennapos program az életeden? 
         Kétszáz napnál is több van hátra, semmi biztosat nem mondhatok, de most úgy érzem, hogy meg sem ismerném a személyt, aki száz nappal ezelőtt voltam. Immanuel Kant azt mondta: "A boldogság olyan, mint a mesékben szereplő várak, amelyek kapuit sárkányok őrzik: hogy a küszöböt átléphesd, a bejáratot meg kell hódítanod." Az elmúlt három hónapban valami ehhez hasonló hódítómunka kötött le, azt hiszem. Korábban abban a tudatban éltem, hogy tele vagyok tervekkel, amelyek megvalósítása valamilyen rajtam kívülálló okból húzódik el. A 365 napos kísérlet tanította meg nekem, hogy nem tudom, mi az idő. Tudtam, de nem érzékeltem például, hogy egy nap 24 órából áll. Gyerekkorom óta értem a digitális világot, de számítógépen kívüli valósághoz eddig csak távoli vonzalom fűzött. Azért, hogy egyszer majd hozzáfoghassak egy érdekes és tökéletes tárgy megalkotásához, tömérdek anyagot halmoztam fel, festéket, üres palackokat, régi újságokat, feszített vásznakat, szövetet, gombokat, s mindezt hosszú sorokba rendezett dobozokban tároltam a szekrényben. E program nélkül a gyűjtött alapanyag hulladék maradt volna, önmagában értelmezhetetlen pixel, vagyis csak egy lehetőség.
         Együtt dolgozom a nővéremmel. Mindig közel álltunk egymáshoz, ezért úgy gondolkodtunk, hogy semmi baj nem történhet, ha ezt a kapcsolatot még szorosabbra fűzzük. Nem is sejtettük, hogy az a fajta fizikai és szociális közelség, amelyet ez a projekt elvár, könnyen veszélybe sodorhatta volna kapcsolatunkat. Az első negyven napban rengeteget civakodtunk, többnyire azért, mert én túlságosan impulzív voltam, ő pedig mindent kontrollálni igyekezett. Végül azonban el kellett ismernem, hogy a tervezés gyenge oldalam, s ideje megismerkednem a projektmenedzsment mátrixokkal, a Gantt-diagramokkal, és magával az idővel. A nővérem pedig elfogadta, hogy nem irányíthat mindent, sőt azt is elismerte, hogy olykor éppen annak ellenére maradunk életben, hogy ő minden apró részletet felügyelete alatt igyekszik tartani. Így lassan a vitákat egyeztetésekre váltottuk, egymáshoz jóval megértőbbek, őszintébbek és udvariasabbak lettünk. Kialakítottunk egy munkafolyamatot, amely a mini-show-nkat rendszerszerűen működteti. Az ötvenedik nap körül Fis a sógorom is csatlakozott a játékhoz. Már hárman veszünk részt az alkotásban, mindenki azokat a részleteket dolgozza ki, amelyekhez ért. Nem tudhatom, hogy a hátralévő 255 napban milyen változáson megyünk majd keresztül, de azt gondolom, hogy kevés jobb döntésem volt életemben, mint az, hogy ehhez a 365 napos programhoz hozzákezdtem. 
szava 03 2
nyitokep
Szerző: Noah Scalin - az eredeti interjú angol nyelven jelent meg a makesomething365.blogspot.com oldalon.

Kettőszázharminchat nap maradt a Merj Alkotni! projektből. A hírlevélre >>> itt iratkozhatsz fel

Mi készült itt az elmúlt három napban? 

Százhuszonnyolcadik nap: Póréhagymás quishe, édesburgonyával
Százhuszonhetedik nap: Szedres pohárkrém
Százhuszonhatodik nap: A jedi visszatérésének különös körülményei

kalendarium 112 

 A Merj Alkotni! 365+ projektben született összes poszt, egy lapon. 

A bejegyzés trackback címe:

https://napfenyposzt.blog.hu/api/trackback/id/tr675456642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása