Napfény Poszt - Stílus, művészet, társasági élet - Budapest napos oldala

Napfény Poszt

Hundertwasser és az eperdzsemek

2012. június 09. - napfényposzt

 Csinos befőttesüvegek elkészítési útmutatója

Írta: Keresztesi Barbi - Merj Alkotni! rovat, 2012. június 9.

DSC 5547
"- Akármit lehet benne tartani - mondta Mackó gyorsan.
- Roppant praktikus és hasznos kis csupor ez, az ám! - tette hozzá dicsekedve, de nem őszintén. - És azt akarom kérdezni...
- Esetleg írhatsz rá valami üdvözletet.
- Éppen ez az, magam is így gondoltam. Nem volnál olyan kedves felírni rá: "Sok ilyen boldog születésnapot kívánok: Micimackó"?" Milne, Micimackó


Múlt szombaton voltam a Printában. A hely Erzsébetváros szívében, amolyan interkulturális olvasztótégelyként működik, a bejárat felőli rész közösségi kávézó és kiállítótér. A pultnál egy boldogtalan jogászból lett boldog barista főzi a tényleg nagyon jó kávét. A mester hirtelen haragú, ha valaki kritizálja a feketét berág, de gyorsan lehiggad és amikor visszajön, készít az illetőnek egy vigasztaló kávét. Szinte már megéri, hogy felhúzd. Az üzlet hátsó részében egy szitaműhelyet találunk. Minden hónap első szombatján itt vezetik be az erre vállalkozókat a szitakészítésbe, mely műveletnek első hallásra a liszthez lehet kapcsolata, valójában azonban a lenyomatokhoz van köze. A szitázás konkrét szinonimája a lenyomatkészítésnek.


nobel poloSzitázott pólóEhhez a tárgyhoz tartoznak a vicces pólófeliratok és Friedensreich Hundertwasser kibírhatatlan modorú zseni minimum 13 színből álló, felbecsülhetetlen értékű litográfiái is. Másfél óra járásra van innen a Kunst Haus Wien, mindenképpen érdemes megnézni, ha véletlenül vagy készakarva Bécsben jártok.

hundertwasser10002 Nights Homo Humus Come Va How do you do, Spinea, 1982/1983, Kevert technika: 4 szín kolor nyomda, 7 direkt szín szita és 10 szín metal embossing, 69,5 x 50 cm. 10254 nyomatból 10002 számozott és szignált








A szitázás aktualitását egyfelől az adta, hogy ahogyan említettem, szombaton oktatáson voltam a Printában, másfelől a héten befőztem négy kiló epret dzsemnek. Tíz üveggel lett, az üvegek meztelenül is jól mutattak a pulton, de úgy gondoltam még jobban néznének ki, ha lenne rajtuk valami dizájn. Úgy szitáznék rájuk valamit, ez volt az érzésem. Betsy Beldman mintáját találtam inspirálónak, ebből készítettem szitát, és ezt sokszorosítottam vászonanyagra, így került a dzsemek tetejére. A címkék papírlapból, kézi festéssel készültek. Az ilyen ötletek kivitelezésére két megoldás létezik, az egyik az, hogy elmegyünk a Printába, és profi technikával készítünk lenyomatot, a másik, hogy házilag fabrikálunk szitát. Én most ezt az utóbbit fogom megmutatni. A technikát még az Expertvillage csatornán Amanda Clare-től a Youtube-on tanultam.

A projekt hozzávalói:
eperdzsem
- Egy üveg házi eperdzsem.

A házi szita elkészítéséhez szükség van:
DSC 5149
- egy 25 cm átmérőjű hímzőkeretre,
- egy 40x40 cm –es poliészter függönydarabra (sűrűbb szövésű voile),
- ollóra, áttetszőre száradó barkácsragasztóra, egy vékonyabb és egy vastagabb ecsetre, papírtörlőre,
- mosótálkára, vagy nedvszívó textilre az ecset eltörléséhez,
- egy maximum 15x15 cm-es nyomtatott vagy rajzolt vonalas mintára.

A nyomat elkészítéséhez szükség van:
DSC 5206- Fehér vászon anyagra,
- textilfestékre (vízzel hígítható, a hobbiboltban beszerezhető) vagy textilpépre,
- egy 15 cm hosszú műanyaglapra vagy ha van ilyenünk: fóliasimítóra. (Ha volna raklink otthon, az lenne a legjobb, de tudom, hogy ez nem alapfelszerelés egy háztartásban).
- egy bármilyen használt papírlapra, régi csomagolópapírra (A/4-es nyomtatópapírra), hogy a nyomat ne üssön át az asztalra.

A díszítéshez szükségünk van szalagokra, színes papírlapokra, tus tollra vagy filctollra a feliratozáshoz.

Elkészítés:
DSC 5157
A függönyanyagot kifeszítettem a hímzőkeretre. Akkor elég feszes, ha már lehet rajta dobolni. A szita alá fektettem a mintát, beigazítottam körülbelül a keret közepére. Egy vékony hegyű alkoholos filctollal átrajzoltam a kontúrvonalakat a szitára.
DSC 5160
A házi szita elve az, hogy amikor az anyagra kerül a festék csak ott hatolhasson át és hagyhasson nyomatot az alatta lévő papíron (vagy textilen) ahol a minta megkívánja. Ezért a hímzőkeretre feszített anyagon a minta körül, és a mintán belül minden olyan részt befestettem ragasztóval amit szerettem volna, hogy később a lenyomaton fehéren maradjon. Így képeztem összefüggő, vízhatlan réteget a sablonon.
DSC 5178
A szitát egy órán át hagytam száradni, majd a fény felé tartva ellenőriztem, hogy maradtak-e befedetlen részek a minta körül. Ahol kellett, pótoltam a ragasztót, és vártam, amíg a javítás is megszárad.

Véleményem szerint a projekt egyik legjobb része az, amikor kiderül, kiadja-e a mintát a ragasztóval megkontúrozott sablon. A vászon anyag alá egy A/4-es nyomtatólapot tettem azért, hogy ne üthessen át a festék, és ne kenje össze az asztalt. A vászonra ráhelyeztem a kész szitát. A rámán a minta fölötti részre két-három teáskanálnyi textilfestéket tettem egy csíkban, és ügyeltem arra, hogy a csík szélessége megegyezzen a minta szélességével.
DSC 5212
A simítót vagy raklit a festék fölé helyeztem, és elhúztam magam felé, hogy a festék át tudjon törni a mintán. (Ha úgy érzed, hogy nem ment át mindenhol a sablonon a festék, többször is áthúzhatod a festéket a szita fölött.) Ezután leemeltem a vászonról a sablont, kivettem a lenyomatot és egy újabb fehér vásznat helyeztem a szita alá. Tíz lenyomatot készítettem.

Amikor végeztem, langyos vízzel azonnal elöblítettem a szitát és kiszárítottam. Így bármikor újra felhasználhatom.
DSC 5247
Később egy ecsettel pöttyöket festettem körben az elkészült nyomatokra, majd megvártam, hogy megszáradjanak. 
DSC 5265
Körbevágtam a mintákat, és szegés helyett az anyag szélét bekentem átlátszóra száradó barkácsragasztóval.
DSC 5558
Amikor ez is megszáradt, a kis, mintás anyagokat egy színben hozzáillő szalaggal rákötöttem az eperdzsemek tetejére.

A címkék
DSC 5515

Amikor elkészültek a dzsemek arra gondoltam, hogy „roppant praktikus kis ajándékok lehetnének ezek, … esetleg írhatnék rájuk valami üdvözletet.” Terveztem egy címkesablont, >>>ha idekattintasz, szabadon letöltheted pdf formátumban.
montazs eperdszem 01
A sablonok szélét én kihúztam színes festékkel, csak ez után ragasztottam rá az üvegekre.

Ha tetszett az ötlet, >>>kattints ide, és iratkozz fel a Merj Alkotni! hírlevelemre.

Kellemes hétvégét kívánok!
Keresztesi Barbi

Fotó: Keresztesi Barbara - szerzői jog: Creative Commons Magyarország 2.5 - Nevezd meg a szerzőt és a forrást! Ne add el! Ne változtasd meg! - feltételek mellett szabadon publikálható

A bejegyzés trackback címe:

https://napfenyposzt.blog.hu/api/trackback/id/tr204574925

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása